Nederlander besteedt meer geld aan uiterlijk dan aan goede nachtrust

  • Nederlander spendeert gemiddeld 60 euro per maand aan uiterlijk en kleding, 5,50 euro per maand aan een goede nachtrust
  • Ruim een op de drie Nederlanders (36%) geeft aan onvoldoende nachtrust te hebben
  • Bijna helft vrouwen droomt van een betere nachtrust in 2021

Dat een goede nachtrust belangrijk is voor iedereen, beaamt 97 procent van de Nederlanders. Ruim een derde (36%) heeft echter het gevoel onvoldoende nachtrust te hebben en droomt van een betere nachtrust in 2021. Maar liefst 8 op de 10 zegt bereid te zijn om in een goede nachtrust te investeren. In werkelijkheid ziet ons bestedingspatroon er echter anders uit. Maandelijks geven we gemiddeld 60 euro uit aan uiterlijk en kleding en 33 euro aan entertainment. Aan onze slaapplek besteden we gemiddeld 5,50 euro per maand. Dat blijkt uit onderzoek* onder 1.034 Nederlanders, uitgevoerd door slaapspecialist Swiss Sense.

Om ons fit en gezond te voelen, besteden we maandelijks gemiddeld 22 euro aan sport en beweging en nog eens 8 euro aan onze mentale gezondheid. Wederom meer dan aan onze nachtrust. Terwijl een goede nachtrust de basis is voor onze gezondheid, ons welzijn én uiterlijk. “Hoe beter we slapen, hoe gezonder we eten, hoe meer we bewegen of sporten en hoe beter we omgaan met stress”, aldus slaapexpert en CEO van Shleep Dr. Els van der Helm.

Vrouwen probleemslapers
Hoewel bijna drie kwart van de mannen (72%) ’s nachts lekker ligt te ronken, heeft slechts iets meer dan de helft van de vrouwen (57%) het gevoel voldoende nachtrust te hebben. Van der Helm: “Goede en gezonde slaap bestaat uit voldoende uren slaap van goede kwaliteit. Een goede slaapplaats draagt bij aan die slaapkwaliteit en moet comfortabel, vertrouwd, veilig, rustig en donker zijn.” Hoewel experts aanraden zeker elke twee tot drie jaar een nieuw hoofdkussen aan te schaffen, doet de meerderheid (56%) van de Nederlanders dat niet, blijkt uit het onderzoek van Swiss Sense. Ook op het gebied van hygiëne neemt de Nederlander het niet zo nauwkeurig, een op de tien (10,7%) verschoont zijn bed slechts een keer per 1-2 maanden. Er is dus zeker nog wat werk aan de winkel op het gebied van slaapkwaliteit.

Ook de nacht verdient aandacht
Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de vrouwen (45%) droomt van een betere nachtrust in 2021, versus iets meer dan een kwart (28%) van de mannen. Om het belang van een goede nachtrust voor onze gezondheid en welbevinden te benadrukken, komt Swiss Sense in de maand december met de campagne ‘Ook de nacht verdient aandacht’. In een videoserie voelt Swiss Sense Nederlanders aan de tand over de aandacht die zij geven aan een goede nachtrust. De videoserie is vanaf nu te zien via de website en het YouTube-kanaal van Swiss Sense.

*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Multiscope onder 1.034 respondenten, november 2020.

Contact

Manager Marketingcommunications, Brand & Corporate PR
Martine Ansems

PR & Communications Advisors
Renée Rijken en Pauline Wooninck

E-mail: press@swisssense.com

Back to Newsroom