Financiële stress en piekeren: kwart Nederlanders sliep dit jaar slechter dan in 2021

Slaapspecialist Swiss Sense maakt slaapbalans op van 2022

Hoe goed heeft de Nederlander het afgelopen jaar geslapen? Dat is de vraag die centraal stond in het slaaponderzoek van slaapspecialist Swiss Sense. Uit het onderzoek* blijkt dat één op de vier Nederlanders momenteel slechter slaapt dan in 2021. Bij 64% is die slechtere nachtrust een gevolg van stress en zorgen. Belangrijke zaken waar Nederlanders wakker van lagen, waren kopzorgen over de toekomst (28%) en stress over de financiële situatie (19%).

Slaaptekort door kopzorgen
“Een goede nachtrust zorgt ervoor dat we ons fysiek en mentaal gezonder voelen”, vertelt neurowetenschapper en slaapexpert dr. Els van der Helm, die als kennispartner aan Swiss Sense is verbonden. Maar ondanks het feit dat we onze slaap gemiddeld een score geven van 6.7, was 2022 geen topjaar voor onze nachtrust. Maar liefst 26% van de Nederlanders sliep slechter dan vorig jaar en onderstaande punten waren belangrijke redenen waardoor we wakker lagen:

  • Piekeren over de toekomst (28%)
  • Fysieke pijn (24%)
  • Zorgen over familie, vrienden en kinderen (22%)
  • Zorgen over de financiele situatie (19%)
  • Stress op werk (19%)
  • Zorgen over de eigen gezondheid (17%)

Een vijfde wordt nooit met uitgerust gevoel wakker
Helaas bleef wakker worden met een uitgerust gevoel dit jaar voor veel mensen uit. 30% van de ondervraagden ervaart slechts één à twee keer in de week een uitgerust gevoel bij het wakker worden. Voor 21% is daar zelfs nooit sprake van. Een slechte nachtrust heeft grote gevolgen, ziet dr. Els van der Helm en blijkt ook uit het onderzoek. De helft ervaart bijvoorbeeld meer stress (50%) en voelt zich zelfs minder gelukkig (53%) als ze slecht geslapen hebben.

Verknocht aan de smartphone
Een verkeerde gewoonte die steeds meer ingeburgerd raakt, is de blootstelling aan fel (en soms blauw) licht voor het slapengaan. Een kwart van de Nederlanders kijkt naar series en 28% scrolt op de smartphone voordat ze onder de wol kruipen. Toch hebben veel mensen het gedurende de nacht weer moeilijk om in slaap te vallen. Bijna de helft (46%) heeft moeite met doorslapen of wordt gedurende de nacht regelmatig wakker. En wat doen we als we niet kunnen slapen? Dan pakt een kwart er de telefoon weer bij. En dat werkt averechts, weet dr. Els van der Helm: “Door die extra hersenstimulatie voelen we ons niet zo moe en is het nog lastiger om weer in slaap te vallen. Bovendien onderdrukt fel licht het slaaphormoon melatonine. Zo maken we het onszelf juist extra moeilijk om de slaap te vatten.”

Maak van slapen een goed voornemen
Opvallend is dat een kwart (26%) van de Nederlanders een of twee keer per week probeert om slaap overdag in te halen. “Slaap inhalen zorgt ervoor dat je je op korte termijn weer beter voelt, maar alleen lange dutjes van zo’n 90 minuten halen echt de slaap in, omdat je alleen dan alle fases van de slaap doorloopt”, licht dr. Els van der Helm toe. “Wat wel helpt, is zorgen voor goede slaapgewoontes en het creëren van een vast slaapritueel. Mindfulness kan bijvoorbeeld helpen tegen piekeren. Het zijn allemaal tools en tips waarmee we onze slaapgewoontes in kleine, realistische stapjes kunnen verbeteren. Wat mij betreft moeten we van 2023 het jaar maken waarop we slaap en een goede nachtrust bovenaan onze lijst van voornemens zetten.”

Goede slaapgewoontes
Een aantal goede slaapgewoontes zijn wel ingeburgerd bij de Nederlanders. Zo valt ruim één op de drie al binnen een kwartier in slaap. 35% heeft een kwartier tot een half uur nodig – volgens de wetenschap nog steeds een goede balans. Ook snoozen laat een groot deel liever links liggen: meer dan de helft (57%) maakt nooit gebruik van de snoozeknop.

*Het onderzoek is in opdracht van Swiss Sense uitgevoerd door onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht onder 1.000 Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder, zowel werkend als niet-werkend, in september-oktober 2022 en is nationaal representatief op leeftijd, geslacht, regio, opleiding en werkstatus.

Contact

Brand Manager & Corporate PR
Martine Ansems

PR & Communications Advisors
Renée Rijken en Pauline Wooninck

E-mail: press@swisssense.com

Back to Newsroom